Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrotechnicznych przez dzieci i młodzież

Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem przygotowanym przez PPP w Jaworznie

WIRTUALNY ŚWIAT DZIECI I MŁODZIEŻY

Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu ze smartfonów, tabletów
i komputerów

Rodzicu zapobiegaj zagrożeniom wynikającym z nadmiernego czasu korzystania przez Twoje dziecko z urządzeń elektronicznych
(smartfony, tablety, komputery)!!!

 

Katalog zagrożeń:

 

  1. Zagrożenia dla zdrowia fizycznego wynikające z długotrwałej postawy siedzącej
    i długotrwałego wpatrywania się w ekran – krótkowzroczność, zespól suchego oka, nadwaga

(zachować BHP komputerowe, przestrzeganie zasad fizjologii i ergonomii pracy przy komputerze, czyli przerwy, gimnastyka wzroku, regularne uczestnictwo w aktywności fizycznej hobbystycznej i sportowej).

  1. Zagrożenia psychospołeczne

2.1. Korzystanie z treści szkodliwych (przemoc, pornografia, hazard przy pomocy urządzeń elektronicznych) –  rodzicu zakładaj filtry i aplikacje kontroli rodzicielskiej,

2.2.  Używanie urządzeń przenośnych w ruchu drogowym – zagrożenia życia i zdrowia!!!

2.3. Zjawisko uzależnienia – problematyczne używanie Internetu przez dzieci szkolne-
zagrożenie stanowi korzystanie z Internetu ponad 4,5 h dziennie poza niezbędnymi aktywnościami edukacyjnymi i związane jest z zaburzeniami działania układu nerwowego:

– silne pragnienie lub uczucie przymusu korzystania z komputera (tabletu, smartfonu);

– pojawiające się trudności z powstrzymaniem od logowania się w sieci;

– złe samopoczucie wywołane brakiem dostępu do sieci (lęk, pobudzenie psychoruchowe, obsesyjne myślenie i fantazjowanie o Internecie, obniżenie nastroju);

– coraz częstsze i dłuższe logowanie się do Internetu, mimo jego destrukcyjnego wpływu na zdrowie i relacje społeczne;

– ograniczenie lub utrata pozakomputerowych zainteresowań, aktywności społecznej, zawodowej i umiejętności wypoczywania;

– przeznaczenie dużej ilości czasu na czynności pośrednio związane z Internetem (np. kupowanie książek na temat sieci, dyskutowanie o niej).

 

2.4. Zagrożenia związane z rozluźnieniem więzi społecznych – zastępowanie spotkań realnych przez spotkania w sieci powoduje utrudnienie budowania dojrzałych relacji osobowych i tworzenie wspólnoty. Efektem jest wyobcowanie oraz subtelna postać samotności czy rozpaczy u młodych ludzi.

2.5. Zawężeniem pola doświadczeń  – świat wirtualny nie daje podstawy wielu elementów rozwoju intelektualnego, alternatywą jest zastępowanie lekcji komputerowych naukowymi aktywnościami, które można wykonywać w domu – nauczanie przez doświadczenie.

2.6. Zagrożenia związane z ujawnieniem danych osobowych i lokalizacji nastolatka – nawiązanie relacji z osobami obcymi, narażenie na cyberprzemoc, ośmieszenie ze strony rówieśników, upublicznianie zdjęć i informacji, kreowanie skrzywionego obrazu świata
i pojmowania własnej osoby.

 

 

Wytyczne WHO w zakresie ilości, jakości i organizacji czasu ekranowego dzieci
i młodzieży:

Czas spędzany przed ekranem nie powinien wypierać korzystnych dla zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży aktywności, takich jak:

 sen (dzieci w wieku 5-13 lat powinny spać od 10 do 11 godzin, a nastolatki 14-17 lat od 8 do 10 godzin na dobę)

ZACHOWAJ HIGIENĘ SNU I UNIKAJ KORZYSTANIA Z URZADZEŃ
Z EKRANEM NA 2 GODZINY PRZED SNEM!!!

– aktywność fizyczna –  minimum 1h dziennie,

– bezpośrednie kontakty społeczne – rodzinne, towarzyskie z rówieśnikami,

– realizacja pasji i zainteresowań.

 

Rodzice!!!
Biorąc pod uwagę wszystkie zajęcia dzieci w ciągu dnia i wymagania dla wieku, prawidłową długość snu, ustalcie realistyczne zasady ograniczenia dotyczące czasu wolnego spędzanego przez dzieci przed ekranem – kształtujcie prawidłowe nawyki swoich dzieci.