Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem przygotowanym przez PPP w Jaworznie
WIRTUALNY ŚWIAT DZIECI I MŁODZIEŻY
Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu ze smartfonów, tabletów
i komputerów
Rodzicu zapobiegaj zagrożeniom wynikającym z nadmiernego czasu korzystania przez Twoje dziecko z urządzeń elektronicznych
(smartfony, tablety, komputery)!!!
Katalog zagrożeń:
- Zagrożenia dla zdrowia fizycznego wynikające z długotrwałej postawy siedzącej
i długotrwałego wpatrywania się w ekran – krótkowzroczność, zespól suchego oka, nadwaga
(zachować BHP komputerowe, przestrzeganie zasad fizjologii i ergonomii pracy przy komputerze, czyli przerwy, gimnastyka wzroku, regularne uczestnictwo w aktywności fizycznej hobbystycznej i sportowej).
- Zagrożenia psychospołeczne
2.1. Korzystanie z treści szkodliwych (przemoc, pornografia, hazard przy pomocy urządzeń elektronicznych) – rodzicu zakładaj filtry i aplikacje kontroli rodzicielskiej,
2.2. Używanie urządzeń przenośnych w ruchu drogowym – zagrożenia życia i zdrowia!!!
2.3. Zjawisko uzależnienia – problematyczne używanie Internetu przez dzieci szkolne-
zagrożenie stanowi korzystanie z Internetu ponad 4,5 h dziennie poza niezbędnymi aktywnościami edukacyjnymi i związane jest z zaburzeniami działania układu nerwowego:
– silne pragnienie lub uczucie przymusu korzystania z komputera (tabletu, smartfonu);
– pojawiające się trudności z powstrzymaniem od logowania się w sieci;
– złe samopoczucie wywołane brakiem dostępu do sieci (lęk, pobudzenie psychoruchowe, obsesyjne myślenie i fantazjowanie o Internecie, obniżenie nastroju);
– coraz częstsze i dłuższe logowanie się do Internetu, mimo jego destrukcyjnego wpływu na zdrowie i relacje społeczne;
– ograniczenie lub utrata pozakomputerowych zainteresowań, aktywności społecznej, zawodowej i umiejętności wypoczywania;
– przeznaczenie dużej ilości czasu na czynności pośrednio związane z Internetem (np. kupowanie książek na temat sieci, dyskutowanie o niej).
2.4. Zagrożenia związane z rozluźnieniem więzi społecznych – zastępowanie spotkań realnych przez spotkania w sieci powoduje utrudnienie budowania dojrzałych relacji osobowych i tworzenie wspólnoty. Efektem jest wyobcowanie oraz subtelna postać samotności czy rozpaczy u młodych ludzi.
2.5. Zawężeniem pola doświadczeń – świat wirtualny nie daje podstawy wielu elementów rozwoju intelektualnego, alternatywą jest zastępowanie lekcji komputerowych naukowymi aktywnościami, które można wykonywać w domu – nauczanie przez doświadczenie.
2.6. Zagrożenia związane z ujawnieniem danych osobowych i lokalizacji nastolatka – nawiązanie relacji z osobami obcymi, narażenie na cyberprzemoc, ośmieszenie ze strony rówieśników, upublicznianie zdjęć i informacji, kreowanie skrzywionego obrazu świata
i pojmowania własnej osoby.
Wytyczne WHO w zakresie ilości, jakości i organizacji czasu ekranowego dzieci
i młodzieży:
Czas spędzany przed ekranem nie powinien wypierać korzystnych dla zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży aktywności, takich jak:
– sen (dzieci w wieku 5-13 lat powinny spać od 10 do 11 godzin, a nastolatki 14-17 lat od 8 do 10 godzin na dobę)
ZACHOWAJ HIGIENĘ SNU I UNIKAJ KORZYSTANIA Z URZADZEŃ
Z EKRANEM NA 2 GODZINY PRZED SNEM!!!
– aktywność fizyczna – minimum 1h dziennie,
– bezpośrednie kontakty społeczne – rodzinne, towarzyskie z rówieśnikami,
– realizacja pasji i zainteresowań.
Rodzice!!!
Biorąc pod uwagę wszystkie zajęcia dzieci w ciągu dnia i wymagania dla wieku, prawidłową długość snu, ustalcie realistyczne zasady ograniczenia dotyczące czasu wolnego spędzanego przez dzieci przed ekranem – kształtujcie prawidłowe nawyki swoich dzieci.